Review Daniëlle de Jonge - Verbaal Meesterschap

Jubileumeditie Verbaal Meesterschap - ‘Fijne stortvloed aan praktische tips’

Eén ding kan ik je alvast verklappen: ‘Verbaal Meesterschap’ is typisch zo’n boek dat je met stijgend enthousiasme leest en er nog vaak bij pakt voor wat frisse inspiratie. Althans, als het de bedoeling is dat je meer impact wilt maken in vergaderingen, bij allerlei werkbijeenkomsten of als je – net als ik – spreker bent en geregeld op het podium staat.

Daniëlle de Jonge|25 mei 2022|3-4 minuten leestijd
Deze review is uitgebracht en oorspronkelijk gepubliceerd op Managementboek.nl

Zo’n 10 jaar geleden las ik de eerste druk van het boek Verbaal Meesterschap van Remco Claassen en schreef er destijds een positieve recensie over. Want: dat moesten meer mensen weten! Ik stond toen aan het begin van mijn sprekerscarrière en oe-la-la wat vond ik het mateloos interessant. Nu – vele honderden presentaties voor groepen verder – las ik de nieuwe jubileumeditie. Soms driftig knikkend van ‘ja precies, zo ben ik dat ook gaan doen’ en hier en daar ‘oh ja, dat is een goeie!’ momenten. In de achterliggende jaren ben ik bewust en onbewust tal van Claassens tips en technieken toe gaan passen in mijn werk. Het heeft mijn sprekersactiviteiten zonder twijfel een boost gegeven. Dus kan ik er nu wederom een positieve recensie over schrijven. Want: dit móeten meer mensen weten!

UITERST HANDIGE INZICHTEN

Is de jubileumeditie heel anders dan de eerdere versie? Goed, ik heb de boeken niet naast elkaar gelegd om het te vergelijken. Wat ik wel zag is dat er actuele voorbeelden in zitten en er een heel deel aan is toegevoegd waarmee je ook online meer impact kunt hebben. En dat is vandaag de dag wel zo handig. Tegelijkertijd zijn er natuurlijk dingen die niet veranderen, maar die wel broodnodig zijn om jouw verhaal met verve over de bühne te brengen. Neem de hyperbutler en de rode bloemkool, twee van de vier uiterst handige inzichten die voorkomen dat je een sociale ramp veroorzaakt als je jouw punt wilt maken. Heeft met onze hersenen en natuurlijk gedrag te maken, waar in wezen weinig aan is veranderd in de afgelopen pak ‘m beet paar honderd jaar.

DIT MAAKT IMPACT

Dan de sprekerstechnieken die je onder de knie wilt hebben bij kleine en grote gezelschappen. Mijn favorieten en standaard in mijn repertoire: de drie E’s (Entertainment, Empowerment, Educatie) en Anneke D (je verhaal wordt ijzersterk en doeltreffend met anekdotes). Met een beetje oefening en alertheid zet je ze zo in. Zeer boeiend is hoe je kunt spelen met je lichaam in de ruimte, waardoor je anderen meeneemt in je verhaal. Datzelfde doe je met de parallelle communicatie van gericht ingezette lichaamstaal. En wat te denken van het spreken van drie talen – visueel, auditief en kinesthetisch. Positieve beïnvloeding ten top!

DE NIEUWSTE TIPS

In het derde deel van dit boek geeft Claassen nieuwe tips.

Lees verder...